Monday, March 1, 2010

da Memories [part 1]

hye hye hye..disebabkan bosan yang teramat sangat aku mengambil keputusan nak tulis blog tapi tataw nak story pasal apa..hhmmm..pasal kenangan zaman muda-muda ok tak??tapi jangan salah faham yang aku nie da tua okeh..baru 21 taw..still gula-gula getah lagi kot..hahahah..tiba-tiba teringat time zaman persekolahan dulu kala..setiap kali masuk je awal tahun tak kira lah sekolah rendah atau sekolah menengah mesti cikgu cikgi suruh tulis karangan atau essay diri saya atau dalam bi myself..kadang-kadang sampai bosan kot asyik tulis benda yang sama jek..ada tue dah sampai tahap kebosanan dan kemalasan yang melampau ambil copy jek karangan tahun-tahun yang lepas..tak ada apanya yang berubah kecuali umur..nama penuh, nama glemer, warna kegemaran, sahabat karib, musuh, hobi, cita-cita dan bla bla bla tetap sama okeh..
tapi bila dah masuk U banyak yang dah berubah..dulu kawan yang dianggap musuh dah dilupakan..hobi dah lain..sahabat karib makin bertambah..cita-cita dah semakin hampir nak dicapai..okeh sila hayati memori hidup aku dari zaman bayi sehinggalah sekarang..

nama penuh Nurul Izzanie binti Rohani@Adnan..kenapa nama bapak aku ada 2??jangan tanya aku..sila tanya arwah tok wan aku okeh..memang banyak orang pertikaikan nama bapak aku nih dan jenuh pulak aku nak terangkan..aku lebih selesa guna nama Nurul Izzanie Adnan..time formal jek yang guna nama penuh tue..dilahirkan pada tanggal 28 November 1989..anak kedua dari tiga adik beradik..yang sulung Mohd Izwandy..sekarang dah keja..yang last plak Nurul Izzatie a.k.a cimon..dok menggangur lepas abis SPM..weyh cimon lagi 10 hari result SPM nak kuaq..tak sabaq nak boooo kat hang..kahkahkah..menurut penceritaan mak aku, dulu kecik-kecik aku tak minum susu botol macam abang dengan adik aku tue..patut la sekarang aku membesar bagai johan..hahahaha..mak aku cakap time aku baby semua orang geram dengan mata aku yang boolat nih tapi mulut kecik..tak padan dengan mulut kecik tapi makan banyak..huhuhu..aku ingat lagi satu peristiwa di mana kebodohan aku di zaman kanak2..time tue aku belom masuk tadika lagi kot..tapi aku ingat lagi kejadian nie..almaklumlahh time tue aku sorang jek yang hidup dalam zaman jahiliah..hahahaha..korang taw kan beg plastik yang selalu kita dapat bila beli barang tue..alaaa..kalau beli barang mesti dapat plastik yang kaler merah/biru/kuning tue kan..kat hujung plastik kan ada cebisan yang ada lubang yang digunakan untuk gantung plastik yang banyak-banyak tue.so kalau orang nak beli tukang jual just tarik then bungkus untuk kita..boleh imagine tak??haaaaa.....kalau u olls nak taw cebisan plastik tue la yang aku sumbat dalam hidung aku kot sampai berhari-hari lamanya sehingga mak aku tegur kenapa hingus aku hijau lepas tue aku bernafas berbau kot..kahkahkah..aku pun jungkit bahu tanda tak mengerti apa-apa..last2 ayah aku bawak pi jumpa pakar hidung sebab masalah hidung aku dah kronik..pi jumpa pakar hidung terus dia sedut hidung aku guna mesin apa entah..so merdekalah cebisan plastik tadi dari bertapa dalam lobang hidung aku..balik rumah tunjuk kat mak plastik tadi yang telah diselaputi oleh hingus hijau ala2 dah nak biru tuh..nasib baik plastik tue tak reput dalam hidung aku..hahahaha..adik2 sekalian kalau nak discovery learning sekali pun jangan tiru aksi di atas okeh..

Tadika Abim 1995

bila umur 6 tahun aku dihantar ke tadika abim..pakai uniform kaler hijau dengan tudung lagi tue..pergi balik naik bas pak long..aku ingat lagi guru kelas aku masa tadika nama Cikgu Zainab sebab nama dia sama dengan mak aku..kat tadika selalu budak2 laki ejek aku pakai beg macam laki sebab time tue aku bawak beg sekolah kaler biru yang ada gambar kapal korek yang macam dekat farmville tuh..yelaaaa...time tue mana ada jual lagi beg barbie yang pinky minky tuh..tak pa..nanti anak aku, aku nak belikan beg sekolah barbie, set alat tulis barbie, kasut barbie, getah rambut barbie, baju seluar barbie pastue bawak anak patung barbie pi tadika...haaaa...biar sejarah tak berulang kembali..hahahaha..

~gambar passport time tadika ada kat rumah..tapi scanner buat hal pulak...sangat kuciwa di situ..

Sekolah Kebangsaan Sultanah Asma (1996-2001)

1 kurnia
habis tadika terus masuk darjah 1 kat sekolah nie..kenapa sekolah nie?? entah lahh yang aku taw memang dah dicop kat surat beranak aku yang aku memang akan masuk sekolah Asma..padahal ada sekolah lagi dekat dengan rumah aku kot tapi parents aku daftar kat sekolah nie..kebanyakan jiran-jiran yang sebaya dengan aku diorang pergi kat SK Tunku Raudzah..maybe mak aku tak nak kasi aku masuk sekolah campur kot sebab sekolah asma untuk gadis-gadis sahaja dan sekolah yang 1 lagi tue sekolah campur gadis dan jejaka..abang aku asalnya pergi SK Tunku Raudzah tapi sebelum masuk sekolah di saat2 akhir ayah aku tukarkan ke SK Iskandar yang boys semua..sekolah abang aku tue lagi jauh kot dari SK Tunku Raudzah..entah lahh..tak paham aku dengan pemikiran orang-orang tua nih..sekolah Asma nie dekat je dengan rumah aku..kalau ikut jalan shortcut dalam tak sampai 15 minit naik moto pun dah boleh sampai..ada cerita kelakar masa aku mula-mula masuk darjah 1..awal-awal kan ada orientasi so parents pun ada sama la teman kanak-kanak yang yang baru masuk sekolah macam aku nih..dah tiba time rehat boleh la makan-makan..aku ingat lagi aku pi beli sepinggan koteow goreng..lepas dah licin aku makan aku bawak pinggan aku tue pi basuh kat sinki kot..kalau tak caya pi tanya mak aku..bapak rajin aku time tue..hahahahahah..lepas basuh boleh plak aku tinggal kat tepi sinki..padahal kat sebelah tue ada jek besen untuk students letak pinggan kotor..huhuhu..sungguh rajin aku kan kan kan..well~~ aku kan anak mak..lepas hari tue taubat aku tak basuh pinggan kat sekolah dah..buat malu kaum jek..hohohoho..kelas-kelas masa darjah 1 berjalan seperti biasa sampai lahh tengah hari..


gambar darjah 1..akibat bapak yang sikat rambut inilah hasilnyaaa...sila abaikan subang aku yang hilang sebelah..macam samseng plak aku tengok..hahahaha

2 Rahmat
darjah 2 kelas sesi petang..bangun pagi pergi mengaji kat Qiraati dulu..balik rumah makan makanan yang mak dah masak sebelum pergi kerja..bila teringat balik time aku darjah dua nie la yang paling sedih..nak pergi sekolah siap sendiri-sendiri..tak ada sapa nak tolong tengokkan..aku bukannya dok kat rumah orang mengasuh macam adik aku tue..kalau terlepas bas pandai-pandai la pikir macam mana nak pergi sekolah..mak ayah sibuk pergi kerja..kalau guruh kilat time tunggu bas sendiri maw ingat la bawak payung pastu payung diri sendiri..tak ada mak atau bibik yang nak tolong payungkan aku okeh..mak masak pun telur goreng pastu makan dengan kicap jek..;(..lepas makan terus gi mandi siap-siap nak pergi sekolah..sikat rambut sendiri..pakai stokin sendiri...dulu masa darjah 1 ayah yang tolong sikat rambut dan pakaikan stokin untuk aku sebelum pergi sekolah..tapi sekarang?? ;(............bila nak keluar rumah pastikan tutup semua suis dan kunci pintu..lepas tue pi la tunggu bas dengan rakan2 sebaya sambil main zeropoint..tak sampai sekolah lagi badan dah lencun dengan peluh kot..sampai sekolah buat barisan panjang ikut kelas beratur tunggu budak darjah 3 keluar baru kami yang darjah 2 nie ambil alih kelas tue pulak..darjah 1 dengan darjah 2 pi sekolah pakai skirt lagi tapi time agama kena pakai tudung..suruh la mak buat 1 tudung putih..time ada agama baru bawak tudung tue perosok dalam beg sekolah..bila ustazah nak masuk cepat2 pakai tudung yang dah kedut beribu tue..tapi macam kelakar lahh pakai tudung dengan skirt..atas bukan main tutup aurat..mai tengok kat bawah.....alahai~~..tapi takpa..ustazah kami paham yang kami masih kanak2 ribena..huhuhuhu..

3 Damai
darjah 3 dah sekolah pagi balik..time nie jugak aku amek PTS (Penilaian Tahap Satu) yang sekarang nie dah dimansuhkan..masa batch aku dulu ada 3 orang kot yang boleh lompat masuk darjah 5 terus..aku??? perlu berguru dengan katak lagi untuk melompat lebih tinggi..yeahhh!!

~ gambar passport darjah 3 aman yang curik..dia cakap aku sangat comel time tue..bila bukak wallet dia je terpampang gambar aku disitu..hehehehe..

4 Cekal
masuk darjah 4 mula dah susun kelas ikut kepandaian masing2..so aku dok kelas no 1..(nasib jek)..persaingan yang tersangatttt hebat..ramai kot budak2 yang pandai dalam kelas nih..dan masa aku darjah 4 nie cimon plak baru masuk darjah 1..so pergi sekolah naik moto 3 orang yea kawan2..ayah bawak aku dengan cimon sekali..bukannya tak ada kereta tapi nak mengelakkan jam yang teruk ayah hantar la aku dengan cimon naik moto tapi tue pun kadang2 jek sebab cimon sekolah petang plak masa darjah 1..time cimon baru tukar budak darjah 2 pagi budak darjah 1 petang..time cimon kena mai waktu pagi barulah kami merempit naik moto sampai lahh aku darjah 5..darjah 4 gak aku dah mula start tusyen as persediaan untuk UPSR..semangat seyhh..hahaha

5 Cekal

still kelas no 1 lagi..ada 1 kejadian dimana aku telah ketinggalan bas gara2 tak pandai nak tulis note muzik masa kelas muzik laa..kalau tak salah aku time tue teacher lean yang ajar..(btoy dak cimon??)...orang yang dah siap dan betol boleh balik..aku?? memang dah siap tapi tak betol2..kat mana salah pun tataw..bapa kali dah tunjuk tapi still tak betol gak..orang lain dah balik tinggal aku dengan brapa orang je lagi yang alami masalah yang sama..loceng balik dah lama bunyi..last2 entah macam mana aku dilepaskan tapi bila aku turun ja bawah bas aku dah tak ada..so apa lagi....dengan serta merta aku wawawawawawawawawawawawa..sumpah tak tipu!!aku kol mak aku cakap tertinggal bas sebab cikgu muzik tak bagi balik lagi..mak aku dah marah2..nasib baik ada sorang kawan nie ajak balik dengan dia naik keta..alaaa...macam bas la jugak tiap2 bulan kena bayar tapi nie kereta..kalau ikutkan aku nak balik jalan kaki jek..biar laa orang colek aku ke apa ada aku kesah..hahahaha..tapi pak cik yang baik hati nie hantar aku sampai depan rumah..tenkiu pak cik dengan awak yang tolong saya tue..balik je rumah aku dapat taw yang mak aku cerita kat ayah aku pasal aku kena tahan time kelas muzik..korang taw apa yang ayah aku buat?? jeng jeng jeng...pi serang office sekolah kott...hahahahaha..nak cakap dengan cikgu lean tapi aku tak pasti dia ada ke tak..entahh..dah lupa..macam tue sekali punya marah ayah aku sebab aku tertinggal bas..hohohoho..esok pi sekolah semua heboh pasal ayah aku pi serang office..malu siot..tapi memang tak patut la cikgu tue buat kat aku macam tue..subjek muzik je pun..dia tak pikir ke aku balik naik apa..kalau nak tolong hantar tak pa gak..nanti aku takkan buat macam tue kat students aku..JANJI!!...2 3 hari gak la kena perli dengan cikgu cikgi subjek lain tapi lepas tue semua diam sudaaaa.......


darjah 5 dah mula berjinak-jinak nak pakai tudung..hasilnya tudung aku terpeleot kiri dan kananmenci ini taw!!

6 Cekal
tahun yang paling mendebarkan dan bibit-bibit cinta berok berkembang..hahahahaha..berdebar sebab amek UPSR..dan hormon gatal dah terserlah sebab 1st time ada pakwe kot...(adik2 sila jangan contohi kegatalan saya okek)..okeh..sekolah aku memang girls semua tapi bila masa aku boleh main cintan dengan laki nih???huhuhuhuhu...kan tadi aku cakap aku ada gi tusyen kan..dari darjah 4 sampai darjah 6 aku tusyen yang sama..tusyen nie dekat rumah jek dan memang dalam kawasan perumahan aku..Allahyarham Cikgu Razak lah yang dah banyak membantu aku sampai aku berjaya dapat 5A dalam UPSR..tapi beliau tak sempat nak tengok aku jadi pendidik kerana beliau telah kembali ke ilahi tahun lepas..aku sempat menziarahi jenazah Allahyarham sebelum disemadikan..nasib baik time tue aku kat rumah menghabiskan cuti sem..semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat....Al-fatihah.....
okeh..back to the story..ada sorang mamat nie dia dok usha aku kat tusyen..(prasan!!)..entah macam mana dia boleh dapat no telefon rumah aku..time tue mana ada lagi blackberry bagai nih..yang ada pun hp ala2 walkie talkie jek..hahahahaha..hari2 begayut guna telefon rumah sampai mak naik pelik..ada la 3 4 kali pi dating kayuh basikal gi kat taman sebelah..aktiviti time dating?? main chess kot.....tak leh blah..kejap jek cinta berok nih..tak sampai 2 bulan masing2 buat hal sendiri..baru2 nie ada terjumpa fb mamat nih..dia pun da ada awek..aku plak?? aman damai di sisi yang tersayang.....(mampos aku kalau aman baca part 1st love nih...dia cukup pantang dok ungkit balik kisah silam nih...)...
bila time result UPSR diumumkan aku antara 23 orang kalau tak salah yang dapat 5A termasuklah sahabat baik aku merangkap jiran aku gak yang selalu kayuh basikal sama2 pi sekolah masa darjah 6 nih dapat straight A..thanks untuk Teacher Rohana yang banyak bersabar dengan aku yang amat lemah bi nih..tak jemu2 panggil aku jawab soalan time dalam kelas..untuk Cikgu Norma jugak tenkiu untuk ilmu sains yang telah dicurahkan..untuk Cikgu Raihan, tanpa kosa kata dan tatabahasa yang diajar sudah pasti pemahaman dan penulisan saya tak akan dapat A..untuk Cikgu Latipah, terima kasih untuk angka2, tambah, darab, bahagi, tolak yang cikgu curahkan kepada saya..tanpa cikgu sampai sekarang saya tak pandai mengira..sebagai penghargaan daripada pihak sekolah untuk pelajar yang dapat 5A, kami diberi sorang rm50 dan buku cerita besrta sijil..hadiah disampaikan oleh Sultan Kedah semasa anugerah cemerlang...(cimon sila jangan jeles..huahuahuahua)



psst: nie post yang paling panjang yang pernah aku tulis..nantikan da Memories [part 2] okek..







te amo,
..:ejanlicious:..

Thanks for reading this entry ^___^

2 comments:

...err xaty?! said...

buduhhh!
yg plastik tuh org soh mkn!
yg hg p boh dlm hidong!
gla mroyan ka apa??

hahahahaha.
pdn muka kena tcer lean!
utk pngetahuan anda semuaaa..
sy tidak sperti kakak sy yee.
dya agk kureng aktif dlm klas tcer lean.
tp sy tidak oke.
keja muzik sntiasa siap cpt oke.pntas plak tuh.
tme tuh kna men rekoder.
tcer ckp spa dh abeh tulis note muzik sgla bagai tuh sila la mai dpn bwk skali ngn rkder.
ehem2.
aku lah slh swg tuh..
bngga nyeeeee.
hahahaha..

issshhh hg!
wt malu aku ja.
da ka plak p bsoh pinggn kt kntin.
sebek tme tuh aku x wjd lg kt skul tuh.
klo tak memang tme tuh jgk aku hentok2 pala hg dlm sinki.
maluuuuuuuuuuuuu~

nurulizzanieadnan said...

cett!!tapi aku brjya mgharumkan nma skolah kot..dpt 5A tue..
err..hg???
kah kah kah