Friday, March 5, 2010

da Memories [part 2]

lepas habis darjah 6 for sure lahh naik sekolah menengah kan..kalau zaman moyang kita dulu orang pompuan paling tinggi tahap pendidikan pun setakat darjah 6 je..untuk orang berada tak payah cakap la..sampai ke U pun boleh..tapi majoriti tak sampai darjah 6..ada tue umur 9 tahun pun da kawen..aku?? of coure la tak dikawenkan tapi disekolahkan lagi..

SMK Convent (beberapa hari aje..)

haaahh?? kenapa beberapa hari je??kisahnya begini..walaupun result UPSR aku kebaboommm tapi aku tak dapat tawaran ke SMK Sultanah Asma yang elit tuh..sekolah tue terima students yang dapat 5A + aktif kokurikulum..so aku dapat 5A tapi tak aktif kokurikulum..wawawawawa..kalau dari sekolah rendah anda di SK Sultanah Asma, kebarangkalian untuk ke SMK Sultanah Asma adalah cerah memandangkan ikatan pertalian antara 2 sekolah ini amat kuat..so disebabkan aku tak dapat pergi Asma, aku dicampakkan ke Convent..see..sekolah girls lagi bukan??hahahaha..tapi aku memang nak pergi Asma gak..tindakan yang diambil ialah pergi JPN buat rayuan dan ayah telah menggunakan kabel yang besar untuk memasukkan aku sekolah Asma..aku tak ingat la sapa tapi ada la 'sorang' nie yang amat berpengaruh di Kedah..punya la nak masuk Asma sampai sanggup buat macam2..hahahaha..kat Convent aku dok kat kelas 1 Amal kelas untuk students yang dapat 5A dan 4A..sempat la berorientasi kat sini..lepas 2 3 hari kemudian aku mendapat tawaran ke SMK Sultanah Asma untuk second intake..akhirnyaaaa.......bye bye Convent!!

SMK Sultanah Asma (2002-2006)




1 Kedah
ekcely mula2 masuk dok 1 Darulaman tapi lepas beberapa minggu ramai pulak yang dapat tawaran ke asrama penuh so susunan pelajar mula berubah..memandangkan aku masuk lewat, aku kena la dok kat kelas yang belakang..time orientasi dah ada exam untuk streaming kelas..aku kan tak amek so terima je lah kelas mana pun..dan tak sampai seminggu aku ditukarkan ke 1 Kedah..masa form 1 tak ada apa yang best..biasalahh masih skema lagik..hahahaha

2 Negeri
tahun yang menyesatkan bagi aku..final exam aku masa form 1 ok la jugak menyebabkan aku boleh naik ke 2 Negeri..time nie memang tak sedar diri ahh..perangai pun hudoh..asyik nak main jek..tiap2 bulan dapat nombor corot..hahahaha..aku agak aktif masa form 2 nie..time hari sukan aku masuk tarian ala2 senamrobik or gimnastrada untuk hari sukan sekolah..so selalu la kena stayback petang2 untuk praktis..lepas tue pasukan tarian sekolah aku nie kena bergabung dengan Convent untuk buat persembahan perasmian MSSD..time nie rombakan kumpulan dan lagu dilakukan secara besar besaran..tiap2 petang pergi Convent buat latihan..sekolah aku dulu kot....tapi tak banyak kenangan di situ..aku satu group dengan sorang senior nie..dia form 4 masa tue..aku panggil Kak Shimah je..dia selalu tegur aku kalau ada step yang salah memandangkan aku dok kat blakang dia aje..lepas MSSD kami still kena buat persembahan untuk penutup MSSK..sebab kebzian nie la pelajaran aku jatuh trok kot..dan dalam masa yang sama aku mula syok dekat Kak Shimah nie...hahahahaha..bagi sekolah girls semua, suka kepada senior atau junior yang sama jantina adalah perkara biasa okeh..dan aku mengaku memang aku syok kat dia..ramai kawan2 yang taw..aku penah bagi surat kat dia dengan call rumah dia kot..(aiyooo..memang aku gilak time tue..)..Kak Shimah nie bersepah secret admire (S.A) dia kat Asma..disebabkan dia nie cantik lawa comel so ramailah yang minat kat dia termasuklah aku..hahahahaha..memang sesat betul aku time tue..hohohoho..sekarang Kak Shimah kat UM buat chemical engineering..gud luck sis..kita kawan kan??huhuhu..sebab aku dok main banyak nie laa aku dicampakkan ke 3 Kedah..

3 Kedah
ini kelas 2nd last okeh..padan muka aku..main banyak sangat..hahaha..tapi time nie memang dah serius belajar sebab nak PMR kan..no more pikir pasal S.A..time nie mula rapat dengan Nabila..kawan dari sekolah rendah kot..tapi dia dok kelas lain..baru aku taw yang bila dok kelas belakang nih tak ada sapa yang bagi harapan kat kami semua..pengetua asyik dok attack kami ja..ayat faveret Datin Zaleha a.k.a Mak Leha 'kamu nie suma makan tanggung berak tong..'..cett..tak pa..aku akan buktikan yang walaupun dok kelas corot aku boleh dapat straight A taw..time nie hujung minggu sangat bz dengan tusyen..hidup pun dengan buku je..time form 3 nie aku memang jadi budak skema btol sampai mid term aku dapat no 1 kot dari 34 or 35 orang..hahahaha..kalau tak salah aku trial aku dapat 6A 2B..time nak tunggu result PMR kan musim bulan puasa..so aktiviti untuk form 3 buat kuih siput dengan hias tudung saji..tapi aku banyak ponteng time nie..sebab?? bosan dan tak ada benda yang nak dibuat..haaaaa...aku nak cerita satu kisah yang kelakar time aku dok tunggu result PMR..tanpa diduga ada sorang laki yang aku tak kenali telah telefon rumah dan nak berkenalan dengan aku..sapa plak nie..aku tak ada hubungan dengan mana2 laki laa sebelum nie kecuali dengan yang 1st dulu..tak kan dia kot..memang tak mungkin..selidik punya selidik dia tue kawan kepada Hisyam, jiran belakang rumah aku..aku dengan dia sebaya..Syam nie la dalang kepada semua nie..dia yang bagi no telefon rumah aku kat laki nih..tapi sumpah aku memang tak kenal mamat nie..time dulu2 kan femes dengan kad raya..ada la satu hari tue aku tak pergi sekolah..dalam masa yang sama abang aku nak pergi sekolah tengah hari tue sebab ada paper SPM..aku saja la jenguk2 kat tepi tingkap..abang plak pakai stokin kat depan pintu siap2 nak pergi sekolah..tiba2 datang satu geng nie pakai baju sekolah naik basikal lalu kat depan rumah aku..salah sorangnya Syam..haaaa..sudahhh..dah tue dok pandang2 kat rumah aku plak..yang abang aku dah pelik semacam..lepas tue abang masuk rumah jap buat apa ntah..tiba2 tanpa disangka sorang laki nie dengan beruniform sekolah campak satu benda macam kad laa kat rumah aku malangnya kad tue melayang masuk bawah kereta jiran aku..hahahahaha..aku memang tahan gelak je la time tue..lepas abang aku pergi sekolah aku terus pergi rumah jiran aku amek kad tue..guess what??kad tue untuk aku laa sebab kad depan tue ada nama aku..nasib baik la tak terlepas kat tangan jiran aku..kalau tak aku yang malu kotttt......tapi yang hanginnyaa nama aku budak tue eja 'ezani' kot..oitt ingat aku nie pelakon yang nama ezani tue keee?????......nak taw tak apa isi kandungan kad tue tak??ekcely kad raya..mak aii..tulisannn..paham2 je laa..susah sunggoh den nak tafsir..aku dah tak ingat apa nama budak tue tapi dia cakap dia dah lama usha aku kat tepi skolah..OMG....takot aku..bila masa plak aku kena usha??dia cakap dia selalu nampak aku tunggu abang aku amek kat tepi skolah dan lepas tue pulak boleh dia cakap aku nie minah rempit sebab aku slalu balik naik moto dengan abang aku..WTH.............dah la nak kawan dengan aku tapi boleh plak dok kutuk2 aku..cetttt!!!.......bukan tue ja..budak nie ajak aku jumpa kot...tapi kat tempat yang tak leh blahh..teka la kat mana....huhuhu..jeng jeng jeng...dia nak jumpa aku kat POPULAR yang kedai jual buku tue...oiii..tak ada class langsung taw tak...dan aku tak pergi pun..tak ada masa nak layan orang macam tue okeh..lepas tue dia dah tak kacau aku..frust kot..padan muka!!
dah nak dekat hujung2 tahun baru la result PMR keluar tapi beberapa hari sebelum tue dunia telah digemparkan dengan kejadian tsunami yang telah melanda Asia..dan Alhamdullilah aku dapat 8A untuk PMR kali nie..perasaan time tue?? hhmmm..happy tapi tak la nangis macam time UPSR dulu..hahahaha..aku antara 123 orang pelajar yang SMK Sultanah Asma yang dapat straight A..kelas aku 8 orang yang dapat 8A..so Mak Leha dont play2 with me okeh..akhirnya usaha keras aku selama nie berbaloi..dan muka aku dan kawan2 masuk dalam paper kot tapi muka aku nampak macam tak nampak jek..sampai sekarang keratan akhbar tue disimpan kat dalam kabinet bawah tv..huhuhu

4 Negeri

untuk SPM aku amek 11 subjek..6 subjek teras dicampur dengan kimia, fizik, bio, est, IT dan add math..kelas Sultanah dan Asma untuk students akaun, Negeri dan Kedah untuk students IT, Darulaman dan Malaysia untuk students yang tak amek IT or akaun..kami semua wajib amek sains tulen..tak ada sains sosial kat sekolah aku nie..kenapa aku amek IT??ntah la..saja nak try..hahahaha..tengah tahun aku terlibat dengan anugerah cemerlang sekolah untuk pelajar yang dapat straight A for PMR..hadiah kali nie sebatang pen dan sebatang pensil jek berserta sijil..wawawawawawa..koman punya hadiah..tapi aku paham mana la nak cari bajet untuk hadiah nak kasi kat 123 students yang dapat straight A PMR kot...tue pun tak termasuk untuk students yang cemerlang dari form 1 sampai 6..hadiah telah disampaikan oleh Sultanah Kedah sambil diusha oleh Sultan Kedah sendiri..hahahahaha..dah abih form 4 time cuti akhir tahun aku pun amek la lesen moto sebab next year form 5 aku pergi sekolah sendiri naik moto..yehaaa...so mak pun belikan aku moskito kaler hitam merah..aku still pakai lesen L sampai la aku abis SPM..hahaha..tiap2 3 bulan pi renew..dan road tax moto aku nih tiap2 tahun mati pada 28 november...time besday aku tue..ehem ehem ehem...aku dapt moto nie lebih kurang time besday aku la..so aku anggap je moskito nie present dari mak aku..hahahha..tapi malangnya last year 28 november 2009 adalah cuti umum untuk raya aidiladha..so this year road tax moto mati pada 29 november..........tak ada kenangan dahhh la weyhhhhhhhhhhhh........


with encik moskito..
5 Negeri


shakirin and nabila..sayang korang sangat2...

zaman skolah menengah...

laily and key in

nabila and mauwal

wedding abang Mauwal

bestie.......

baru2 nie mereka 3 orang ada jumpa..disebabkan aku tecampak kat johor dan laily plak kat indon so kami telah dipulaukan..sangat jeles!!!

ikatan kimia antara 5 orang sahabat semakin kuat disebabkan hydrogen bond yang menyatukan kami..kat mana je mesti kami berempat..sekarang laily study kat indon buat medik..wahhh..bakal doktor tue..nabila buat law kat uitm s.alam..macam tak percaya jek..time sekolah sangat pemalu orangnye..key in skarang kat maktab dan bakal guru macam aku..dan mauwal dengar cerita dah nak abih study..InsyaAllah dia bakal jadi pembantu perubatan..i miss u guys!!! nanti kita buat reunion okeh...form 5 nie keaktifan dah semakin kurang..siang malam pi tusyen..time nie memang bz dengan dengan ceramah teknik menjawab soalan laaa..ceramah motivasi laa and bla bla bla..untuk subjek SPM aku suka sangat kimia dengan sejarah..dan aku paling BENCI Biologi!!...ekcely memang nak drop tapi sampai nak kena tulis surat bagi pengetua aku malas laa..dan hasilnyaa subjek yang aku benci nie laa dah spoilkan result SPM aku..wawawawawawa..lepas habis SPM time cuti panjang aku dok rumah jek dan sambil2 tue pergi blaja BI dan amek lesen P untuk moto..dah penat kot asyik dok renew jek..okeh tiba saat2 result SPM diumumkan..aku pergi sendiri naik moskito..ayah aku pun ikut gak tapi ayah pergi sendiri..aku tak nak ayah hantar sebab dah janji dengan membe2 lain nak stay back lama sikit kat sekolah..yelaaa kan dah lama tak jumpa..kalau pergi dengan ayah kena balik awal..hukhukhuk..time batch aku kalau tak salah lebih dari 10 orang dapat straight A termasuk kawan baik aku Nasruna yang dapat 14 A..budak Nas nie memang pandai..dia dalam kelas dok sebelah aku..dah la tak pernah gi tusyen langsung..tup tup tup result gempak kot..bangga la aku jadi kawan dia..hahahahaha..Sekarang Nas kat Adelaide buat law..baru2 nie dia ada balik Malaysia tapi aku tak sempat mau jumpa dia..maklumlah terdapat kekangan masa di situ..hukhukhuk..result aku??hmmmm.....hampeh..bagi aku sangat mengecewakan ekcely untuk subjek fizik dengan BI..aku tanpa segan silu menangis kat depan Cikgu Ida (cikgu fizik) aku sebab aku tak dapat A fizik..time trial untuk dua2 subjek nie aku dapat A..kecewa bangat...maybe aku over confident kot..entah laaa..tapi aku redha..Cikgu Ida cakap ok la tue B3..bukannya fail..so nak buat macam mana aku terima je lahh..kol mak pun nangis2..

aku: mak......kakak dapat 6A ja..
mak: 6A ja??
aku: haa laaaa.......
mak: yang lain2??
aku: yang lain B...Bio C....hukhukhuk...
mak: ok la tue...
aku: ;(

kebanyakan budak kelas aku dapat 6A ke atas..so pengajaran yang aku dapat kali nie jangan over confident..terima je apa yang aku dapat...

~ okeh sampai sini saja memori aku di sekolah menengah..banyak gila kenangan kat sini..kadang2 aku rasa rindu sangat nak balik sekolah..tiap2 kali rehat share bekalan yang bawak dari rumah..pergi tandas sama2..study sama2..hhhmmmm...really miss that moment..dengar kata sekarang nie SMK Sultanah Asma dah jadi salah satu sekolah kat Malaysia yang dikategorikan sebagai Sekolah Berprestij Tinggi..tahniah Asma!! aku memang kagum dengan pihak pengurusan dan cikgu cikgi kat sini..sebelum aku tamatkan kisah da memories part 2 aku tinggalkan dialog perbualan aku dengan fareha baru2 nie..

fareha: ejan..kalau mu diberi pilihan mu nak tak praktikal kat sekolah lama mu??
aku: eee...tak nak..tak sanggup..kalau boleh balik praktikal kat kedah pun ku takkan praktikal kat sekolah lama ku..
fareha: kenapa??
aku: ku rasa students situ skarang nih ada yang lebih pandai dari cikgu..kang tak pasal2 diorang yang ajar ku..eee....mintak simpang..tunggu ku dah posting 5 tahun atau lebih baru ku bersedia nak mebgajar kat Asma..
fareha: owh..









te amo,
..:ejanlicious:..

Thanks for reading this entry ^___^

No comments: