Wednesday, November 24, 2010

RINDU TAU TAK



ehh ehh jangan salah faham..bukan rindu kat Si Shin Yi nie sorang jek..rindu lah kat semua orang especially budak budak Convent..Shin Yi sebagai penghias entry blog aku jek sebab budak nie memang comel..tapi tapi yang lain pun comel jugak..biasa lahh amoi amoi cina memang cute miut..tak dilupakan jugak gadis gadis melayu..ayu gitu..huhuhuhu^^


yeahhh..rindu nak buat experiment jugak..kalau tak salah nie experiment untuk soluble salts..yang biru biru tue bukan air laut okeh..yang tue copper nitrate aku rasa..entah aku pun dah lupa..hahaha..tapi yang pasti dari serbuk copper kena campur dengan nitrate acid 1 mol kot then baru la dapat copper nitrate macam nie..


then tambah serbuk copper sampai excess..macam mana nak tau dah excess?? bila stir dengan glass rod boleh rasa ada macam berpasir and dari luar beaker boleh nampak ada macam benda asing..wait wait..apa motif aku ajar korang buat experiment neh? hahahaha..so dah alang alang biar aku teruskan je laa ye..the next step is...............


filter solution tadi..yang tak soluble jangan ambil..sekarang yang nak guna juz solution tanpa benda asing..kalau salah teknik last sekali tak kan dapat salt tau tak..teeheeee..


after that panaskan semula solution yang dah filter tadi..nak panaskan sampai bila? benda nie kena agak agak sendiri laa..panaskan sampai tinggal 1/3 daripada solution asal..contohnye mula mula sebelum panas 30 ml..bila dah letak atas api then dah mendidih bagai tinggal dalam 10ml stop laa..


kat budak budak neh kena kasi label sebabnye solution tadi kena tinggal dalam lab dalam 2 3 hari..kalau bernasib baik boleh la dapat crystal kaler biru ala ala garam macam kat rumah kita tuh..tapi malangnya daripada 16 groups yang ada 1 pun tak dapat crystal..sampai 2 3 hari dok cair jek..actually experiment nie memang susah nak dapat hasil..guru pembimbing dengan akak pembantu makmal pun cakap macam tue..so aku tak lah frust sangat sebab experiment tak jadi..kalau budak budak neh aku tak tau laa..hahahaha^^

ok ok..stop pasal experiment..benda yang aku rindu gak time kat Muar selain hal yang berkaitan dengan sekolah of course bab lepak lepak..huhuhu



yezzzaaa...rindu nak lepak lepak sini..sambil pekena rojak dengan mee bandung..kalau orang Muar tak tau kat mana tempat nie memang kena buang daerah ah..Tanjung Emas memang best untuk lepak lepak dating dating bersama keluarga dan juga teman..(skema)


dok sedap bergosip sambil menjulur kaki kat tepi tebing tiba tiba ada geng budak berkayak dari jauh dok panggil cikgu cikgu..hah? semua yang dok lepak dengan aku cikgu kot..housemate lah katakan..hahaha..semua orang terasa..huhuhu..then diorang panggil cikgu convent cikgu convent..so aku lah tue..hehehehe..actually diorang bukan students aku..diorang nie budak form 5..datang join kayak katanyee..dah alang alang tue ajak datang dekat sket dengan aku then snap snap 4 5 keping gambar..:p


nie pulak time bacaan yassin dan solat hajat untuk pelajar form 3 and form 5..aku kena jaga kaunter pendaftaran..time nie baru 2 minggu kot kat convent..kalau tak salah laaa..


last but not least rindu kat budak budak nih jugak...*sigh









♥ ejan

Thanks for reading this entry ^___^

2 comments:

mizz_aainaa said...

yg awal2 tuh p ajar wat eksperimen watpa?? ish3

nurulizzanieadnan said...

tiba2 trpesong
da xleh patah balik
hahahaha