Wednesday, May 4, 2011

Final exam untuk semester ini

yeahhh..baru nak ada masa update blog laju laju..yelaaa gap untuk ke next paper 10 hari kot..dah sama panjang macam cuti pertengahan semester..kalau rumah dekat dah lama balik..tapi malangnya jauh nuh di utara sana..tiket bas pergi balik dah RM150..nanti dah habis paper semua nak balik lagi..so kesimpulannya duduk lah aku bertapa dalam bilik sampai bosan..T____T

ok ok sekarang terasa macam nak review sikit paper yang dah aku lalui sejak minggu lepas..so check it out~

1. ENVIRONMENTAL CHEMISTRY (25.4.2011)

1st paper dah buat aku stress..paper Environmental Chemistry atau bahasa melayunya Kimia Alam Sekitar 3 kredit..seksyen aku je yang ambil..ada la dalam 20 orang..tapi tapi tapi kalau tak baca memang tak boleh jawab..yang bestnya soalan dalam BI tapi boleh jawab dalam BM..yang aku nih campur je BI BM dalam 1 jawapan..peduli apa janji apa yang aku nak sampaikan tuh lecturer aku faham..bila dapat je paper nih time baru nak belek belek soalan aku terkejut sangat kot..ok bayangkan seksyen A ada 17 soalan ala ala macam esei pendek..1 soalan 3 markah..tuh baru seksyen A dah 17 soalan..tak tengok lagi seksyen B dengan C..ada tuh soalan untuk 3 markah je dah habis setengah muka surat nak tulis jawapan..punya la gigih..sebenarnya belajar dari kesilapan time test dulu..sikit sangat bercerita so sikit la markah dapat =.=

tapi yang pasti study group dengan coursemate memang sangat membantu..dari pukul 8 pagi sampai nak dekat pukul 2 petang kami discuss past year je..memang sangat faham bagi aku yang memang tak suka bab bab yang kena banyak menghafal dan baca nih..haishhhh..

ouh..btw, thanx luv sebab sudi hantar sweater sebelum i masuk dewan peperiksaan..kalau tak memang menggigil la sambil jawab exam..sejuk gila kot..dah hampir nak beku rasanya..hehehehe

2. SOSIOLOGI DAN PROFESIONALISME PENDIDIKAN (26.4.2011)

berlagak seolah olah dah habis final padahal baru habis 1st paper..akibatnya paper sosiologi nih preparation 50% je..hahahahaha..nasib baik la subjek pendidikan yang awal awal lagi lecturer dah cakap akan dapat A or A- kalau pergi service learning..so aku dah pergi lah kan yang dekat Batu Pahat hari tuh..sekarang nih hanya fokus untuk A bukannya A-..soalan nak keluar dah tau..so apa yang kena buat sekarang kena rajin la sikit search kat internet pasal budaya ilmu, PIPP, perubahan sosial termasuk teori teori dan kenapa perlu belajar sosiologi..dari 4 soalan esei cuma pilih 2 je..aku kan jenis yang pemalas nak search bagai nih..suma nak kena suap..nasib baik ada coursemate yang rajin bebenor mencari konklusi unuk semua soalan tadi dan siap emel aku lagi..thanx ea Sofie..sayangggg ko ^___^

kesimpulannya bila dah dapat soalan sebenar agak teruji jugak la kotak fikiran aku nih nak menipu apa..nasib baik ada baca sikit sikit sebelum nak masuk dewan exam..hope boleh lah kot dapat A..kalau dapat A- je sumpah frust..ggggrrrrrrrrr!!!

3. INSTRUMENTATION OF ANALYTICAL CHEMISTRY (29.4.2010)

ok gap 2 hari untuk paper Instrumentation of Analytical Chemistry atau in BM Kimia Analisis Berinstrumen (KAB)..kau ingat gap 2 hari cukup ke aku nak study KAB nih?? memang tak akan cukup sebab petang tuh lepas habis paper KAB ada paper kimia jugak..so dalam 1 hari ada 2 paper kimia yang 3 kredit..sumpah time nih aku memang macam nak mati muntah hijau stress tension semua ada..boleh pulak dah elok study time study week then bila bukak balik untuk study time gap aku boleh lupa apa yang aku dah baca..memang tension gila..dah dengan past year tak paham satu apa pun..asal nak jawab mesti nak kena selak nota..dah selak nota tak jumpa pulak jawapan..aku dari sem 3 lagi time amek Kimia Analisis aku tak suka subjek nih sebab banyak sangat nak kena hafal dan baca..semua adalah fakta dan tak boleh nak kelentong atau fikir logik macam paper EC yang 1st tadi..so hidup kau akan rasa stress sebab kena hafal entah benda mesin apa yang orang putih cipta yang akan buat hidup kau complicated nak paham..eh ke aku sorang je yang rasa macam nih?? hurmmmm...

ok setelah bermuhasabah dan bertungkus lumus stay up sampai lewat pagi akhirnya aku tawakal je time jawab paper KAB nih..soalan pasal plasma seriously aku tak ingat langsung chapter tuh apa yang aku dah baca..so apa lagi aku goreng segala ramuan yang ada dalam kepala otak aku nih..salah belakang kira..janji buku jawapan aku tak kosong..so tak adalah aku menyesal sebab tak boleh jawab..memang tak boleh pun sebenarnya tapi atleast aku ada tulis sesuatu..tuh la salah satu cara aku tak nak bagi stress bila habis paper nanti..bila mak atau member member tanya boleh jawab ke tak aku cakap la boleh..padahal jawapan macam tetttttttttttt......

kesimpulannya untuk paper nih aku tak tau apa kepentingan kena belajar segala mesin yang merepek tuh padahal dalam silibus sekolah menengah untuk subjek kimia tak ada langsung yang berkaitan dengan KAB nih..0.1% pun tak ada..see see see sampai sekarang still lagi tak faham kenapa bakal cikgu kimia macam aku kena ambil subjek nih..lain lah budak chemistry pure..

ok dah stop mengeluh..selamat tinggal KAB..kita pasti tak akan jumpa lagi..yeeehhaaaaa~

4. ORGANIC CHEMISTRY BIOMOLECULE (29.4.2011)

dalam BM Kimia Organik Biomolekul (KOB)..ok satu ja nak cakap..KOB subjek kimia yang palingggggggg aku takkkkkk sukaaaaaa..dari sem 1 lagi time amek Kimia Organik..tak suka tak suka tak suka tak suka tak suka..itu saja..so malas nak ulas panjang..doakan aku dapat A+ lulus dengan cemerlang..T____T

5. RESEARCH METHODOLOGY (30.4.2011)

esoknya lepas 2 paper kimia dalam 1 hari terus aku rasa dah betol betol merdeka..lepas habis paper KOB petang tuh terus pergi HSA melawat member eksiden..dengan kepala pening nak mampus plus biol pun ada sebab 1 hari suntuk mengadap paper kimia je..time dekat HSA pun dah rasa penat sangat..badan otak semua letih..balik dari HSA lepas makan semua terus balik kolej..balik bilik pergi mandi lepas tuh terus tido sampai 5.30 pagi ye ye ye..so maknanya aku start study research pada pukul 5.30 pagi sebagai preparation untuk exam pukul 9 pagi kejap lagi..tak pernah aku buat kerja gila macam nih..yelaaaa sumpah otak penat sangat lepas jawab paper kimia semalam..nasib baik paper research objektif semua..so apa lagi yang nak perlu risau..jawapan semua dah ada..pilih ja mana yang berkenan..hahahaha..kalau paper kimia memang aku tak kan berani la buat macam nih..haishhhhh

6. PROGRAMMING II (10.5.2011)

ok gap 10 hari untuk sampai paper nih..so kita enjoyyyyyyyyyyy duluuuuuu!!!

7. TEKNOLOGI ANIMASI, GRAFIK DAN VIDEO DIGITAL (11.5.2011)

paper last..objektif semua..nanti nanti lah study..hekhekhekhek





p/s: wish me luck untuk 2 lagi paper subjek komputer..^____^








♥ ejan

Thanks for reading this entry ^___^

No comments: